Odpoczynek jest naturalną potrzebą każdego człowieka. Zmęczenie sprawia, że jesteśmy mniej wydajni, wolniej wykonujemy przydzielone nam zadania, częściej też się mylimy i nie potrafimy znaleźć właściwych rozwiązań lub zajmuje nam to więcej czasu niż zazwyczaj. Zmęczenie często związane jest też z rutyną, która sprawia, że przestajemy być kreatywni i wykonujemy swoje obowiązki „mechanicznie”.

Sen najlepszym odpoczynkiem

Naszym naturalnym odpoczynkiem po intensywnie spędzonym dniu jest sen. W czasie snu organizm się regeneruje i odpoczywa nasz centralny układ nerwowy, układ pokarmowy oraz serce. Długość naszego snu jest uzależniona od stanu naszego zdrowia, wieku oraz rodzaju pracy, którą wykonujemy na co dzień. Praca fizyczna generuje, większe zmęczenie w związku z tym wydłuża, się czas potrzebny na odpoczynek i regenerację.

Ważnym elementem w naszym codziennym życiu jest potrzeba odpoczynku po wyjściu z pracy. W zależności od rodzaju wykonywanej pracy wybieramy też formę odpoczynku. Osoby spędzające czas za biurkiem przez 8 godzin dziennie powinny wybierać odpoczynek czynny – aktywność ruchowa wzmacnia i poprawia kondycję oraz pozwala się zrelaksować i odprężyć.

Odpoczynek po przez aktywność fizyczną

Aktywność fizyczna ma wpływ na nasze życie fizyczne i psychiczne – regeneruje i oczyszcza nasze myśli (uprawiając, sport nie zastanawiamy, się nad problemami) oraz poprawia naszą sprawność. Wybierając, odpoczynek czynny sprawiamy, że nasze mięśnie ulegają wzmocnieniu, poprawiamy kondycję fizyczną, a także nasze samopoczucie – aktywność fizyczna wyzwala produkcję endorfin (hormonów szczęścia).

Aktywny wypoczynek poprawia jakość naszego życia i sprawia, że wracają nam siły witalne. Osoby, które codziennie zapewniają, sobie odpowiednią dawkę ruchu są, zdrowsze, wysiłek fizyczny ma korzystny wpływ na układ oddechowy, układ krwionośny oraz układ ruchowy. Aktywny wypoczynek jest też najlepszą formą odpoczynku psychicznego – podczas uprawiania sportu lepiej dotlenienia się mózg wzrasta nasza koncentracja oraz poprawia się pamięć.

Odpoczynek na świeżym powietrzu

Największą korzyść przynosi nam sport uprawiany na świeżym powietrzu w miejscu wolnym od miejskiego zgiełku i spalin. Wybierając, aktywną formę odpoczynku musimy, wziąć pod uwagę stan naszego zdrowia oraz stopień zmęczenia. Przy umiarkowanym zmęczeniu fizycznym dobrą formą odpoczynku będzie basen, jazda na rowerze lub po prostu zwykły spacer po parku, albo w miejscu o małym natężeniu ruchu.

Wysiłek fizyczny powodujący duże zmęczenie np. bieg długodystansowy, długą wycieczkę rowerową oraz intensywną wspinaczkę – najlepiej zaplanować w dniu wolnym od pracy. Wolny dzień pozwoli nam maksymalnie wykorzystać czas przeznaczony na uprawianie sportu. Po intensywnie spędzonym dniu nasz organizm będzie miał też więcej czasu na regenerację i odpoczynek.

Prosty wieczorny spacer

Osoby wykonujące na co dzień pracę fizyczną mają zazwyczaj zapewnioną sporą dawką ruchu. W tym przypadku należy wybrać taką formę odpoczynku, który pozwoli odpocząć zmęczonym mięśniom. Idealnym rozwiązaniem będzie basen – pływanie wycisza i relaksuje, ciało poddane działaniu wody jest, odciążone a woda masuje, zmęczone pracą mięśnie. Dobrą formą odpoczynku jest też wieczorny spacer, który pozwoli nam się dotlenić i wyciszyć po męczącym dniu.

Wybierając, formę odpoczynku należy, pamiętać, że z wiekiem nasza sprawność ruchowa maleje oraz pogarsza się kondycja. Mając, to na uwadze powinniśmy, tak zaplanować czas, żeby zostały zachowane odpowiednie proporcje pomiędzy odpoczynkiem czynnym a biernym. Aktywność ruchowa pozwoli nam zachować kondycję i formę przez długi czas oraz sprawi, że będziemy dłużej cieszyć się życiem i zdrowiem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here