Odbojnice do łodzi – jaka guma odbojowa sprawdzi się najlepiej?

Każdy żeglarz dba o swoją łódź. Przed rejsem sprawdza jej stan, uzupełnia i naprawia brakujące lub lekko uszkodzone elementy. Pragnie on również odpowiednio zabezpieczyć ją przed niebezpieczeństwem. Przecież jak to mówią – przezorny, zawsze ubezpieczony. Z tego względu wiele osób robi wszystko, aby jak najlepiej zatroszczyć się o swój jacht. Robią to na różne sposoby, na przykład sprawdzają różne elementy i wyposażają się w takie produkty jak guma odbojowa. Jak jednak dobrze ją wybrać? Tego dowiesz się już dziś!

Guma odbojowa do łódki – co to właściwie jest?

Wróćmy jednak do początku. Należy w takim razie zacząć od podstawowej kwestii, czyli czym jest guma odbojowa. Odboje, ponieważ tak też się je nazywa, są niewielkimi przedmiotami, które montuje się na newralgicznych punktach na łodzi bądź w porcie przy miejscach cumowania. Mają one podłużny kształt i przypominają rurki. Z jeden strony są wypukłe, a z drugiej mają wgłębienie, aby przyczepić je do wystających elementów jachtu.

Z czego zbudowane są odboje?

Guma odbojowa najczęściej wykonana jest z mocnego tworzywa PCV. Tak naprawdę materiał ten to polichlorek winylu, którego poprawny skrót to PVC lub PCW. Jednakże w Polsce PCV tak bardzo się on przyjął, że korzysta się właśnie z niego. Ułatwia to komunikację między klientami a sprzedawcami.

Jakie właściwości ma PCV, tworzący odboje?

Polichlorek winylu ma wiele właściwości. Oto niektóre z nich:

  • Przede wszystkim jest bardzo odporny, sprężysty i nie ulega szybkiemu ścieraniu się.
  • Ponadto można z niego spokojnie korzystać w różnych temperaturach, które na wodzie bardzo szybko się zmieniają.
  • Dodatkowo nie pochłania wilgoci, a jeśli już to się dzieje, to w bardzo małych ilościach. PCV, bo z takiej nazwy będziemy tu używać, idealnie sprawdzi się w warunkach morskich – nie rdzewieje ani nie pleśnieje.
  • Polichlorek winylu ma wysoką odporność na substancje chemiczne, stąd też z powodzeniem będziesz korzystać z nich, pływając nawet po bardzo zasolonej wodzie.
  • PCV może być także wystawione na słońce, ponieważ bardzo dobrze pochłania promieniowanie UV. 
  • Dzięki tym właściwościom będziesz mógł korzystać z niego przez wiele lat, stąd też zakup tych produktów wystarczy na bardzo długi czas.

Jakie zadania ma guma odbojowa?

Skoro wiesz, już czym ona jest i z czego została stworzona, czas na określenie jej zadań. Jak możesz się domyślić, ma ona chronić rant łodzi przed uszkodzeniami mechanicznymi. Mogą one powstać podczas cumowania do portu, pomostu czy nabrzeża. Twarde powierzchnie czy wystające elementy w kontakcie z burtą, czy dziobem powodują na nich uszkodzenia, które prowadzą do dodatkowych kosztów bądź niebezpiecznych sytuacji na wodzie.

Guma odbojowa jest więc twarda, ze względu na materiał budowy, czyli PCV – pisaliśmy o nim nieco wyżej. Jej wytrzymałość skutecznie ochrania łódź, nawet jeśli uderza o coś bardzo mocno.

Guma odbojowa i jej rodzaje

Guma odbojowa to uniwersalny produkt – dzięki temu można dopasować ją do wielu jednostek pływających. Są w takim razie w podobnych kształtach czy barwach, ponieważ najczęściej kupisz je w kolorze czarnym. Różnią się one tylko rozmiarem, czyli przekrojem i długością lub kształtem.

Odbojnice do łodzi w naszym sklepie

Oferowane przez nas odbojnice dostępne są więc w różnych wersjach. Najczęściej używany model to odbojnica w kształcie litery U. Stosuje się je na łodzie, których burty zakończone są rantem. Poza klasycznymi kształtami kupisz u nas również listwy, z dodatkową wkładką. Ten typ odbojnicy stosuje się na łodziach gdzie burta wykończona jest na płasko, aby ochronić łączenie pokładu z dnem. Dbamy więc o to, aby asortyment sklepu internetowego Boatshop.eu był bardzo różnorodny, choć poddany został wcześniej starannej selekcji. Wszystko po to, by zakupy w tym miejscu były przyjemne oraz by nasze produkty odpowiadały na potrzeby różnych konsumentów.

Jaka guma odbojowa będzie najlepsza dla Twojej łodzi?

Guma odbojowa musi być dobrze dopasowana do Twojej łodzi. Ma bowiem idealnie pasować rozmiarem do rantu łodzi. Nie może być za luźna – wolna przestrzeń i ruchomość gumy odbojowej powoduje jej osuwanie się. Łatwo będzie więc ją zgubić podczas rejsu, a wtedy nie ochroni ona burty.

Z kolej zbyt ciasna odbojnica spowoduje mnóstwo problemów podczas montażu. Zdarza się, że próbując zamieścić ją na burcie ze zbyt dużą siłą, dojdzie do jej uszkodzenia. Nawet jeśli uda się założyć gumę, to może ona również ulec zniszczeniu. Wszystko przez spowodowane napięcie.

Jaka więc guma odbojowa będzie najlepsza? Jeżeli burty zakończone są rantem wybierz model o przekroju U dopasowując jego rozmiar do grubości i głębokości wystającego elementu. Jeżeli burty wykończone są na płasko to odbojnica którą powinieneś wybrać to jeden z modeli listwowych składających się z dwóch elementów. 

Jak odpowiednio zamontować odbojnice do łodzi?

Najpierw dokonaj dokładnych pomiarów. Długość odbojnicy powinna być krótsza od obwodu łodzi o około 0,5 m –1m w zależności od wielkości łodzi i umiejętności osoby nakładającej odbojnicę na łódź. Guma odbojowa powinna być montowana na gorąco. To znaczy, że przed montażem na łodzi, należy ją dobrze rozgrzać. PCV stanie się wtedy bardziej elastyczne i łatwiej będzie je nałożyć.

Produkt ten rozgrzejesz za pomocą gorącej wody. Zanurz go w niej na kilka minut. Odradzamy rozgrzewanie suszarkami lub opalarkami. Taki sposób rozgrzewania niesie ryzyko rozerwania odbojnicy podczas naciągania jej na rant ze względu na nierównomierne rozgrzanie. Opalarka zaś dodatkowo może uszkodzić powierzchnię odbojnicy. Pamiętaj jednak, aby zawsze zachowywać ostrożność, wykonując te czynności.

Rozgrzany produkt nakładaj na rant łodzi lekko naciągając odbojnicę. Etap naciągania jest bardzo ważny. Jeżeli go pominiemy i nałożymy odbojnicę na rant bez naciągania to jest duże prawdopodobieństwo, że podczas bardzo słonecznej pogody z odbojnicy zrobi się “falbanka”

Po nałożeniu gumy można zabezpieczyć ją dodatkowo od spodu wkrętami lub nitami. Pamiętajmy, że na łodzi każdy otwór od śrubek, wkrętów it powinien być uszczelniony aby zapobiec przenikaniu wody do laminatu.

FAQ:

  • Co to jest guma odbojowa?

Guma odbojowa to podłużny profil, najczęściej zbudowany z PCV. Najczęściej spotykany profil w przekroju ma kształt litery U

  • Do czego służą odbojnice?

Jako iż są one bardzo odporne na uszkodzenia mechaniczne, ścieranie się i wiele innych czynników, mają chronić rant łodzi przed uderzaniem o twarde elementy. Może zdarzać się to na przykład w portach podczas cumowania.

  • Jaką gumę odbojową wybrać dla swojej łodzi?

Na początku wykonaj pomiary, aby dopasować ją do gabarytów łodzi. Gumy są dość uniwersalne, lecz różnią się wymiarami. Dlatego kluczowe jest, by dokładnie zmierzyć rant łodzi i jej obwód.

Partnerem artykułu jest boatshop.pl

SportSales